Dzień dobry!

Do Społeczności 4 LO i każdego zainteresowanego, aby lepiej rozumieć i tworzyć dialog międzypokoleniowy oparty o wzajemność adekwatną do potrzeb i możliwości. 

Dziś ważna data, może motywacja do głębszej refleksji?

20 listopada - Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka - uznaliśmy za adekwatny moment do publikacji podsumowania projektu "Dialog międzypokoleniowy jako czynnik chroniący nastolatka". Sondy dziennikarskie (2022-2023). 20 listopada 1989 roku została uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencja o Prawach Dziecka, nazywana Światową Konstytucją Praw Dziecka. 

Miło nam przedstawić podsumowanie projektu profilaktyczno-medialnego 4 LO w Gdańsku: 

"Dialog międzypokoleniowy jako czynnik chroniący nastolatka - powered by Akademia Dynamiczna Tożsamość (adT)" 

To 4 audycje -  około 60 minut materiału, które są wynikiem opracowanych odpowiedzi uzyskanych w sondach dziennikarskich, przeprowadzonych wśród szkolnej społeczności przez klasy medialne w latach 2022 - 2023. 

podsumowanie-projekt-profilaktyczno-medialny-dialog-miedzypokoleniowy-jako-czynnik-chroniacy-nastolatka-2021-23-181808.jpg

W 2022 roku kierując się bieżącymi potrzebami maturzystów - nauczyciele klas medialnych pod patronatem (adT), za zgodą dyrekcji i przy wsparciu pedagoga szkolnego stworzyli projekt profilaktyczno-medialny, zrealizowany przez uczniów maturalnej klasy medialnej. Następnie projekt objął objął całą szkolną społeczność (uczniów klas 1-3), a następnie kadrę pedagogiczną i rodziców. 

Zakładaliśmy cele profilaktyczne (tworzyć merytoryczne relacje w triadzie wychowawczej (nauczyciel - uczeń - rodzic) poprzez wzajemność, podmiotowość, adekwatne wsparcie) i cele edukacyjne - medialne (trening umiejętności pracy w zespole redakcyjnym - zawód dziennikarza: wieloperspektywiczność w dialogu międzypokoleniowym)., Efekt projektu trwają jako wzmocnienie dialogu międzypokoleniowego, w którym to dorośli mają szansę tworzyć jasną ramę wsparcia nastolatka, ponieważ wiedzą więcej o jego potrzebach, a nastolatek z poczuciem bycia usłyszanym i gdy usłyszy innych ma szansę na odczuwanie poczucia autonomii czyli wpływ na rzeczywistość. Istnieje też szansa, że dialog między nauczycielami i rodzicami może odbywać się w oparciu o wspólne refleksje i adekwatnie do potrzeb.

Dziękujemy wszystkim, za otwarcie i udział w projekcie, każdy miał swoją rolę (nauczyciele - uczniowie rodzice), rolę które wymagały wytrwałości, konsekwencji w działaniu i odpowiedzialności od wszystkich uczestników procesu. 

Dziękujemy dyrekcji i jej ramowej aprobacie celów oraz metody realizacji projektu. Udało się stworzyć rzeczywistą, interakcyjną triadę wychowawczą, w której każdy uczestnik dialogu miał szansę wypowiedzieć się i być wysłuchany. Warsztat pracy dziennikarskiej, etyka tej profesji są ważnym czynnikiem osiągniętych wyników jakościowych. Dalszy wpływ projektu zależy teraz już tylko od podejścia i inwencji oraz motywacji zarówno osób dorosłych (nauczyciele, rodzice), jak i nastolatków (uczniowie), którzy w interakcji mogą wpływać na wzajemne budowanie dobrostanu, adekwatne do potrzeb i możliwości każdego uczestnika dialogu.

Zapraszamy do refleksji po wysłuchaniu czterech audycji: 

2022

(1) Otwarty list od maturzystów do dorosłych  (audycja - 7 minut) - uczniowie odpowiadali na pytanie sondy dziennikarskiej: Czego potrzebuje maturzysta, aby poczuć się lepiej? 

(2) Reakcja na list maturzystów - otwarty list od dorosłych (audycja - 13 minut) - nauczyciele odpowiadali na pytanie sondy dziennikarskiej: Czego (potrzebujesz; chciał/abyś/byś; oczekujesz; o co prosisz) /od/ rodzica i/ lub nastolatka, aby reagować lepiej na potrzeby nastolatka (ucznia), wspierać go w szkole, dbając też o swoją podmiotowość?  

(3) Otwarty list uczniów klas 1-3 do dorosłych (nauczycieli; rodziców/ opiekunów) (audycja - 21 minut) - uczniowie odpowiadali na pytanie sondy dziennikarskiej: Czego teraz potrzebujesz od dorosłych, aby poczuć się lepiej? Dlaczego?

2023

(4) Reakcja na list nastolatków - otwarty list od dorosłych (nauczycieli; rodziców/ opiekunów) (audycja - 16 minut) - rodzice i nauczyciele odpowiadali na pytanie sondy dziennikarskiej: Jak myśli Pani, Pan czego teraz potrzebuje nastolatek, aby poczuć się lepiej i co Pani/ Pan może zrobić dla niego jako dorosły w roli rodzica, opiekuna i/ lub nauczyciela? 

O PROJEKCIE

Autorzy i pomysłodawcy: Beata i Onno Staszyńscy-Hansen Nauczyciele ZSO nr 5 - 4 LO z OMS w Gdańsku

Patronat klas medialnych - Akademia Dynamiczna Tożsamość (adT)

Szkolny projekt profilaktyczno – medialny: "Dialog międzypokoleniowy jako czynnik chroniący nastolatka"

Szkolna kampania społeczna: Czego teraz nastolatek potrzebuje od dorosłych, aby poczuć się lepiej?

Forma: sonda dziennikarska

Celem ogólnym projektu jest wzmocnienie dialogu międzypokoleniowego w drodze do podmiotowości ucznia widzianej jako czynniki chroniący nastolatka.

Profilaktyczne cele szczegółowe z obszaru profilaktyki uniwersalnej, pierwszorzędowej.

Cele szczegółowe

  1. Wzmocnienie dialogu międzypokoleniowego opartego na aktywnym słuchaniu, szacunku i adekwatnej reakcji widzianych jako czynnik chroniący ucznia w środowisku szkolnym.
  2. Wsparcie nastolatka (każdego), danie mu głosu, aby wyraził swoją potrzebę i czuł się usłyszany przez dorosłych.
  3. Wzmocnienie poczucia wpływu na rzeczywistość nastolatka poprzez inicjowanie dialogu międzypokoleniowego.
  4. Uwrażliwienie dorosłych na różnorodne potrzeby różnorodnych uczniów - bez względu na narodowość – w obecnej sytuacji geopolitycznej, czasie niepewności i lęku.

Cele zgodne z założeniami programów wychowawczo-profilaktycznych -  ZSO NR 5 w Gdańsku - 2021/2022 - 2022-2023.

Od autorów - nauczycieli Akademii Dynamiczna Tożsamość  (adT)

Razem żyjemy w czasach wymagających od każdego więcej niż jest na to gotowy. Szukamy wskazówek w komunikacji: treści (odpowiedzi na pytania) i formie (dialog). Wskazówek dla dorosłych jak tworzyć ramy wsparcia dla nastolatków.

Działamy na rzecz wspólnego dobrostanu i podmiotowości. To jedna z dróg do budowania wspólnie dialogu międzypokoleniowego, aby wzmacniać synergię w triadzie wychowawczej (nauczyciel - uczeń - rodzic/ opiekun) opartą na komunikacji międzypokoleniowej widzianej jako czynnik chroniący nastolatka zakorzeniony w szkolnym środowisku, w sytuacjach trudnych dla młodego człowieka.

Realizacja: LABORATORIUM DIALOGU powered by (adT) w https://zso5.edu.gdansk.pl 

PRZEBIEG

2022

2023

INFOGRAFIKA

podsumowanie-projekt-profilaktyczno-medialny-dialog-miedzypokoleniowy-jako-czynnik-chroniacy-nastolatka-2021-23-181699.jpg

Wspólnie twórzmy dialog międzypokoleniowy - krok po kroku!

PATRONAT MEDIALNY (adT).

Dziękujemy za zaangażowanie kochani uczniowie - każdy wie ile włożył energii w prace redakcyjne, a także nauczycielom, którzy wparli redakcję poprzez użyczenie głosu. Dziękujemy dyrekcji, rodzicom/ opiekunom, kadrze pedagogicznej, pracownikom szkoły, którzy wspierają projekt i dostrzegają sens takiego wsparcia dobrostanu, podmiotowości każdego ucznia - nastolatka w tych wymagających czasach zmian, niepewności i lęku. Jako dorośli możemy wsłuchać się w potrzeby nastolatków i dialogicznie budować poczucie wspólnego bezpieczeństwa pozostając częścią ramy wsparcia opartej na szacunku, zaufaniu i podmiotowości. Jakość komunikacji, dialog, konstruktywna konfrontacja, refleksja i autorefleksja - pomagają w codziennym, wspólnym funkcjonowaniu, a jako dorośli tworzący ramę dla nastolatków mamy szansę, aby razem czuć się chociaż czasem lepiej.

Copyright by Fundacja Citizen Project & Ezzev Foundation - Akademia Dynamiczna Tożsamość (adT)