O PRZEDMIOCIE: WSPÓŁCZESNE MEDIA - "Ja", jako skuteczne narzędzie w komunikacji

Rok szkolny (2025-26) - harmonogram i program zajęć dla klas: 1D, 2D, 2F, 3D, 4D

W ofercie systemu oświatowego w Gdańsku (od roku szkolnego 2019/20 w IV LO z OMS w Gdańsku) przedmiot “Współczesne media – “Ja”, jako skuteczne narzędzie w komunikacji” to autorski pomysł. Spełnia funkcję tzw. edukacji ostatniej mili: dodaje do podstawy programowej liceum ogólnokształcącego istotne elementy wspierające uczennice i uczniów w kolejnych etapach życia oraz reaguje na aktualne konteksty, szanse i wyzwania współczesnego świata.

Obszary tematyczne przedmiotu – cztery lata nauczania:

  • Podstawowa wiedza o sobie, o ludziach wokół, o społeczeństwie;
  • Umiejętności autorefleksji i refleksji o sobie, o ludziach wokół, o społeczeństwie;
  • Narracja w strukturze: artykuł, fotoreportaż, wideo/ film;
  • Praca twórcza;
  • Praca metodą projektu: projekty szkolne;
  • Podstawowe ścieżki specjalizacji dziennikarskich;
  • Specjalizacja indywidualna uczennic, uczniów – portfolio prac szkolnych.

Autorska filozofia metody pracy dydaktycznej Akademii Dynamiczna Tożsamość (adT) i jeden ze scenariuszy warsztatów znalazły się w dokumencie dotyczącym metody, jak prowadzić rozmowę w klasie na trudny temat widzianej jako trening wieloperspektywiczności. Narzędzia (adT) były znaczącą inspiracją dla unijnych dokumentów (2021-27): 

Wytycznych Komisji Europejskiej dot. nauczycieli i edukatorów w zakresie zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez edukację i szkoleń (.pl)

oraz

Sprawozdania końcowego grupy ekspertów Komisji ds. zwalczania dezinformacji i promowanie umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie (.ang)

Cele przedmiotu

Uczyć się skutecznie poprzez doświadczenie:

  • Prezentować (siebie, treść);
  • Komunikować (z innymi, na temat);
  • Narracji w strukturze (artykuł, fotoreportaż, wideo/ film – warsztat dziennikarski, podstawy);
  • Uruchomiać własną ekspresję twórczą;
  • Rozumieć media online i technologię (praktyczna użyteczność w narracji);    
  • Współpracować (praca metodą projektu).

Prowadzący zajęcia

Zajęcia poprowadzą autorzy programu nauczania przedmiotu, szkoleniowcy, twórcy i założyciele międzynarodowej Akademii Dynamiczna Tożsamość (adT): Beata Staszyńska-Hansen i Onno Hansen-Staszyński.

Od 15 lat tworzą autorskie narzędzia dydaktyczne (metody pracy interdyscyplinarnej), łącząc trening umiejętności z obszaru edukacji medialnej, komunikacji, autoprezentacji i autorefleksji ze wzmacnianiem zasobów interpersonalnych, otwarciem na drugiego człowieka i komunikację ze świadomością znaczenia kontekstu, “płynnych czasów” i wieloperspektywiczności.

Są autorami, (współ)autorami edukacyjnych, profilaktycznych – projektów, programów narodowych, europejskich dla młodzieży i dorosłych. Od 2024 roku realizują pilotaż innowacji edukacyjnej, programu “Interdemokracja – laboratorium komunikacji i partycypacji”.

Informacje o klasie pod patronatem ze strony szkoły – IV LO z OMS w Gdańsku:

Klasa medialna o profilu humanistycznym

W TEJ KLASIE NIE BĘDĄ OBOWIĄZYWAĆ MUNDURY.

Przedmioty rozszerzone: j. polski, WOS, j. angielski

Języki obce: j. angielski, j. niemiecki

Blokowo uczniowie będą realizować nowy, autorski program zajęć dla uczniów opracowany przez parę polsko-holenderskich ekspertów w dziedzinie mediów, komunikacji, autopromocji i technologii.

Przedmioty punktowane: j. polski, j. obcy, WOS, matematyka

Przygotujemy Cię do studiów na kierunkach:

polityka społeczna,

europeistyka,

bezpieczeństwo narodowe,

dziennikarstwo i komunikacja społeczna,

socjologia,

prawo.

Program przedmiotu, dydaktyka, metody nauczania zgodne z wytycznymi Komisji Europejskiej: (2021-27) Wytyczne dla nauczycieli i pedagogów dotyczące przeciwdziałania dezinformacji i upowszechniania umiejętności cyfrowych za pośrednictwem kształcenia i szkolenia

Program przedmiotu: “Współczesne media” oraz zawartość strony (adT)

(adT) STUDIO to pracownia multimedialna, w której synergia między wiedzą, umiejętnościami i postawą a postawa etyczną w ramach zawodou dziennikarza są ramą do pracy twórczej uczniów, którzy tworzą klasowe redakcje, a w nich, w rolach młodzieżowych dziennikarzy stają przed wieloma wyzwaniami, aby w praktyce poznawać elementy profesji dziennikarskiej, a przy tym rozwijać swoją ekspresję i trenować umiejętności narracyjne.

Wybrane prace multimedialne uczniów, nauczycieli przedmiotu w ramach pracy praktycznych i wsparcia wizerunku szkoły jako pierwsze kroki uczniów w roli odpowiedzialnych dziennikarzy:

SZKOLNY KANAŁ WIDEO

Wybrane prace multimedialne uczniów, nauczycieli przedmiotu w ramach pracy praktycznych i wsparcia wizerunku szkoły jako pierwsze kroki uczniów w roli odpowiedzialnych dziennikarzy - rok szkolny 2022/23:

 

Więcej o przedmiocie na stronie: https://adtstudio.wordpress.com/


medialne-176569.jpg


Do miłego zobaczenia - nauczyciele (adT) - Beata i Onno Staszyńscy-Hansen!