O PRZEDMIOCIE: WSPÓŁCZESNE MEDIA - "Ja", jako skuteczne narzędzie w komunikacji

"Ja", jako skuteczne narzędzie w komunikacji to hasło opisujące idee przedmiotu "Współczesne media" w 4 Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Przedmiot "Współczesne media" dla uczniów 4 LO to konkretne wyzwania, a też nowe doświadczenia. Uczniowe klas medialnych to pierwsza grupa młodych ludzi w Gdańsku, a nawet w Polsce, którzy uczęszczają na zajęcia przedmiotowe jakich nie znajdziecie w innych szkołach. W ofercie systemu oświatowego w Gdańsku (od roku szkolnego 2019/20 w ZSO nr 5 – IV LO z OMS w Gdańsku) przedmiot “Współczesne media” to nowy, autorski pomysł.

Spełnia funkcję tzw. edukacji ostatniej mili: dodaje do podstawy programowej istotne elementy wspierające ucznia w kolejnych etapach życia.

Obszary tematyczne przedmiotu – cztery lata nauczania:

  • Podstawowa wiedza o sobie, o ludziach wokół, o społeczeństwie;
  • Umiejętności autorefleksji i refleksji o sobie, o ludziach wokół, o społeczeństwie;
  • Praca twórcza: artykuł, fotoreportaż, film (wideo);
  • Praca metoda projektu: projekty szkolne;
  • Specjalizacja indywidualna: portfolio.

Cele przedmiotu

Uczyć się skutecznie:

  • Prezentować (siebie, treść);
  • Komunikować (z innymi, na temat);
  • Rozumieć media online i technologię (obecność online);    
  • Uruchomiać własną ekspresję twórczą (warsztat dziennikarski – podstawy);
  • Współpracować (praca metodą projektu).

Metody pracy:

TRANSFER WIEDZY – interaktywne zajęcia dydaktyczne (podstawy; krytyczne myślenie; eksperymenty myślowe; rozumowanie)

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE – podstawy warsztatu pracy dziennikarza: (wywiady, sondy dziennikarskie, audycje, tworzenie radia – pilotaż)

WARSZTAT KOMUNIKACJI – modelowane dyskusje, dialogi (autoprezentacja; prezentacja)

PRACA TWÓRCZA – blog post, fotoreportaż, wideo -  film (trening narracji w strukturze)

PROJEKTY SZKOLNE – medialne, społeczne, profilaktyczne, kulturalne, interdyscyplinarne (międzypokoleniowe; uczniowskie)

PRACA METODĄ PROJEKTU – od pomysłu przez proces do produktu

Nauczyciele (autorzy - eksperci) prowadzący zajęcia:

Zajęcia będą prowadzone częściowo w języku angielskim w zależności o potrzeb merytorycznych i adekwatnie do umiejętności w grupie.

Zajęcia poprowadzą szkoleniowcy, twórcy i założyciele międzynarodowej Akademii Dynamiczna Tożsamość: Beata Staszyńska-Hansen i Onno Hansen-StaszyńskiOd 14 lat tworzą autorskie narzędzia dydaktyczne (metody pracy interdyscyplinarnej) łącząc trening umiejętności z obszaru edukacji medialnej, komunikacji, autoprezentacji i autorefleksji ze wzmacnianiem zasobów interpersonalnych, otwarcia na drugiego człowieka, kontekst i komunikację. Są autorami, (współ)autorami edukacyjnych, profilaktycznych – projektów, programów narodowych, europejskich dla młodzieży i dorosłych.

Autorska filozofia metody pracy dydaktycznej Akademii Dynamiczna Tożsamość (adT) i jeden ze scenariuszy warsztatów znalazły się w dokumencie dotyczącym metody jak prowadzić rozmowę w klasie na trudny temat widzianej jako trening wieloperspektywiczności. Narzędzia (adT) były znaczącą inspiracją dla unijnych dokumentów (2021-27): 

Wytycznych Komisji Europejskiej dot. nauczycieli i edukatorów w zakresie zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez edukację i szkoleń (.pl)

oraz 

Sprawozdania końcowego grupy ekspertów Komisji ds. zwalczania dezinformacji i promowanie umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie (.ang)

Informacje o klasie pod patronatem ze strony szkoły IV LO z OMS w Gdańsku:

Klasa medialna o profilu humanistycznym

W TEJ KLASIE NIE BĘDĄ OBOWIĄZYWAĆ MUNDURY.

Przedmioty rozszerzone: j. polski, WOS, j. angielski Języki obce: j. angielski j. niemiecki

Blokowo uczniowie będą realizować nowy, autorski program zajęć dla uczniów opracowany przez parę polsko-holenderskich ekspertów w dziedzinie mediów, komunikacji, autopromocji i technologii Przedmioty punktowane: j. polski j. obcy WOS matematyka

Przygotujemy Cię do studiów na kierunkach:

polityka społeczna,

europeistyka,

bezpieczeństwo narodowe,

dziennikarstwo i komunikacja społeczna,

socjologia,

prawo.

(adT) STUDIO to pracownia multimedialna, w której synergia między wiedzą, umiejętnościami i postawą a postawa etyczną w ramach zawodou dziennikarza są ramą do pracy twórczej uczniów, którzy tworzą klasowe redakcje, a w nich, w rolach młodzieżowych dziennikarzy stają przed wieloma wyzwaniami, aby w praktyce poznawać elementy profesji dziennikarskiej, a przy tym rozwijać swoją ekspresję i trenować umiejętności narracyjne.
Wybrane prace multimedialne uczniów, nauczycieli przedmiotu w ramach pracy praktycznych i wsparcia wizerunku szkoły jako pierwsze kroki uczniów w roli odpowiedzialnych dziennikarzy - rok szkolny 2023/24:

Wybrane prace multimedialne uczniów, nauczycieli przedmiotu w ramach pracy praktycznych i wsparcia wizerunku szkoły jako pierwsze kroki uczniów w roli odpowiedzialnych dziennikarzy - rok szkolny 2022/23:

 

Więcej o przedmiocie na stronie: https://adtstudio.wordpress.com/


medialne-176569.jpg


Do miłego zobaczenia - nauczyciele (adT) - Beata i Onno Staszyńscy-Hansen!