O PRZEDMIOCIE: WSPÓŁCZESNE MEDIA - "Ja", jako skuteczne narzędzie w komunikacji
"Ja", jako skuteczne narzędzie w komunikacji to hasło opisujące idee przedmiotu "Współczesne media" w 4 Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Przedmiot "Współczesne media" dla uczniów 4 LO to konkretne wyzwania, a też nowe doświadczenia. Uczniowe klas medialnych to pierwsza grupa młodych ludzi w Gdańsku, a nawet w Polsce, którzy uczęszczają na zajęcia przedmiotowe jakich nie znajdziecie w innych szkołach. W ofercie systemu oświatowego w Gdańsku (od roku szkolnego 2019/20 w ZSO nr 5 – IV LO z OMS w Gdańsku) przedmiot “Współczesne media” to nowy, autorski pomysł.
Spełnia funkcję tzw. edukacji ostatniej mili: dodaje do podstawy programowej istotne elementy wspierające ucznia w kolejnych etapach życia.
Obszary tematyczne przedmiotu – cztery lata nauczania:
- Podstawowa wiedza o sobie, o ludziach wokół, o społeczeństwie;
- Umiejętności autorefleksji i refleksji o sobie, o ludziach wokół, o społeczeństwie;
- Praca twórcza: artykuł, fotoreportaż, film (wideo);
- Praca metoda projektu: projekty szkolne;
- Specjalizacja indywidualna: portfolio.
Cele przedmiotu
Uczyć się skutecznie:
- Prezentować (siebie, treść);
- Komunikować (z innymi, na temat);
- Rozumieć media online i technologię (obecność online);
- Uruchomiać własną ekspresję twórczą (warsztat dziennikarski – podstawy);
- Współpracować (praca metodą projektu).
Metody pracy:
TRANSFER WIEDZY – interaktywne zajęcia dydaktyczne (podstawy; krytyczne myślenie; eksperymenty myślowe; rozumowanie)
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE – podstawy warsztatu pracy dziennikarza: (wywiady, sondy dziennikarskie, audycje, tworzenie radia – pilotaż)
WARSZTAT KOMUNIKACJI – modelowane dyskusje, dialogi (autoprezentacja; prezentacja)
PRACA TWÓRCZA – blog post, fotoreportaż, wideo - film (trening narracji w strukturze)
PROJEKTY SZKOLNE – medialne, społeczne, profilaktyczne, kulturalne, interdyscyplinarne (międzypokoleniowe; uczniowskie)
PRACA METODĄ PROJEKTU – od pomysłu przez proces do produktu
Nauczyciele (autorzy - eksperci) prowadzący zajęcia:
Zajęcia będą prowadzone częściowo w języku angielskim w zależności o potrzeb merytorycznych i adekwatnie do umiejętności w grupie.
Zajęcia poprowadzą szkoleniowcy, twórcy i założyciele międzynarodowej Akademii Dynamiczna Tożsamość: Beata Staszyńska-Hansen i Onno Hansen-Staszyński. Od 14 lat tworzą autorskie narzędzia dydaktyczne (metody pracy interdyscyplinarnej) łącząc trening umiejętności z obszaru edukacji medialnej, komunikacji, autoprezentacji i autorefleksji ze wzmacnianiem zasobów interpersonalnych, otwarcia na drugiego człowieka, kontekst i komunikację. Są autorami, (współ)autorami edukacyjnych, profilaktycznych – projektów, programów narodowych, europejskich dla młodzieży i dorosłych.
Autorska filozofia metody pracy dydaktycznej Akademii Dynamiczna Tożsamość (adT) i jeden ze scenariuszy warsztatów znalazły się w dokumencie dotyczącym metody jak prowadzić rozmowę w klasie na trudny temat widzianej jako trening wieloperspektywiczności. Narzędzia (adT) były znaczącą inspiracją dla unijnych dokumentów (2021-27):
oraz
Informacje o klasie pod patronatem ze strony szkoły IV LO z OMS w Gdańsku:
Klasa medialna o profilu humanistycznym
W TEJ KLASIE NIE BĘDĄ OBOWIĄZYWAĆ MUNDURY.
Przedmioty rozszerzone: j. polski, WOS, j. angielski Języki obce: j. angielski j. niemiecki
Blokowo uczniowie będą realizować nowy, autorski program zajęć dla uczniów opracowany przez parę polsko-holenderskich ekspertów w dziedzinie mediów, komunikacji, autopromocji i technologii Przedmioty punktowane: j. polski j. obcy WOS matematyka
Przygotujemy Cię do studiów na kierunkach:
polityka społeczna,
europeistyka,
bezpieczeństwo narodowe,
dziennikarstwo i komunikacja społeczna,
socjologia,
prawo.
(adT) STUDIO to pracownia multimedialna, w której synergia między wiedzą, umiejętnościami i postawą a postawa etyczną w ramach zawodou dziennikarza są ramą do pracy twórczej uczniów, którzy tworzą klasowe redakcje, a w nich, w rolach młodzieżowych dziennikarzy stają przed wieloma wyzwaniami, aby w praktyce poznawać elementy profesji dziennikarskiej, a przy tym rozwijać swoją ekspresję i trenować umiejętności narracyjne.
Wybrane prace multimedialne uczniów, nauczycieli przedmiotu w ramach pracy praktycznych i wsparcia wizerunku szkoły jako pierwsze kroki uczniów w roli odpowiedzialnych dziennikarzy - rok szkolny 2023/24:
Wybrane prace multimedialne uczniów, nauczycieli przedmiotu w ramach pracy praktycznych i wsparcia wizerunku szkoły jako pierwsze kroki uczniów w roli odpowiedzialnych dziennikarzy - rok szkolny 2022/23: